Tinjau Malaysia Merketplace

Pages

Sunday, August 1, 2010

Basic Troubleshoot Streamyx anda

Kebanyakan pengguna-pengguna internet di Malaysia menggunakan internet melalui ISP TM. Iaitu Streamyx kadang-kadang apabila terlalu lama modem tidak di offkan atau modem hang akan menggagalkan anda untuk melayari internet. Disini dikongsikan serba sedikit basic untuk troubleshoot sebelum anda menghubungi TM untuk pembaikpulihan.


1)Perkara pertama yang perlu anda lakukan apabila PC anda gagal melayari internet cuba reset modem tersebut dahulu. Iaitu dengan meng off kan modem dan on kan semula.

2)Pastikan cable tel dimasukkan ditempat (port) yang betul iaitu yang bertulis DSL. Semasa anda on modem anda lihat lampu indicator yang bertulis DSL pada modem anda. Lihat samada ianya (lampu) berstatus blinking atau permanent. Jika status permanent bermakna modem anda boleh berkomunikasi dengan access point/Bras TM. Tapi jika berstatus blinking bermakna modem anda gagal berkomunikasi dengan access point/BRAS TM. Berkemungkinan line internet anda bermasalah atau pun modem anda sudah rosak. Cuba lakukan off/on modem anda berulang kali. Jika masih sama bolehlah menghubungi TM  untuk memeriksa talian anda dan modem. Untuk memastikan lagi talian anda ok atau tidak, cuba sambungkan telefon anda pada line (cable yang dimasukkan ke port DSL tadi. Jika tiada tone berkemungkinan besar talian anda bermasalah. Hubungi pihak TM 100 untuk baikpulih.

2 comments:

Capo Grande said...

welcome to blogging world...happy blogging...thanx for the nice info!!!

ayin~weeweet said...

nak tgu tm baikpulih tu~pheww berjanggot heh!

Post a Comment

 
Copyright 2009 Tahu Ke Anda?. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan